Menu menu

Kies je taal

STORM World Tour start gestart op 14 augustus in centrum van Eindhoven

De wereld laten zien waartoe elektrisch vervoer in staat is. Met dat doel gaat STORM Eindhoven, een team van 23 studenten van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e), de wereld rond in 80 dagen op hun zelfgebouwde elektrische motoren. Zondag 14 augustus vertrekt het team met een spectaculair evenement vanuit het centrum van Eindhoven voor hun STORM World Tour.

26.000 kilometer in 80 dagen. Na twee jaar voorbereiding beginnen de studenten van STORM Eindhoven aan deze ultieme uitdaging. De gehele route is tot op de dag precies uitgestippeld en verkend. De reis voert over het noordelijk halfrond, beginnend in Europa en via Centraal-Azië en Noord-Amerika weer eindigend in Eindhoven op 2 november.


Motor

Het team zal rijden op twee elektrische toermotoren die in hun ogen het toonbeeld zijn van hoe elektrisch vervoer zou moeten zijn: stil, efficiënt en met voldoende actieradius. De motoren hebben een topsnelheid van 160 km/uur en kunnen 380 kilometer rijden zonder opladen, dankzij het door de studenten zelf ontworpen batterijpakket. De batterijen – 24 losse cartridges en goed voor maximaal 28,5 kWh aan energie – kunnen bovendien binnen zeven minuten worden vervangen door een volgeladen batterijenpakket.

Potentie

Elke dag worden de batterijen van de motoren opgeladen via het lokale elektriciteitsnet, bij bedrijven, universiteiten of mensen thuis. Ze vormen met elkaar het zogeheten ‘STORM Grid’. Ook neemt het team deel aan talloze lokale evenementen gedurende de reis. Zo hoopt het team de wereld te overtuigen van de potentie van elektrische mobiliteit.

Vertrek

De ‘kick-off’ van hun STORM World Tour was zondag 14 augustus. Vanaf het 18 Septemberplein, middenin het centrum van Eindhoven, ging het team weg tijdens een evenement met spektakel, muziek en presentaties van ambassadeurs Jan Peter Balkenende en tv-presentator Rick Nieman.

 

Volg het team

De STORM World Tour is gedurende de 80 dagen live te volgen via een dashboard op de website van het team, www.storm-eindhoven.nl en via social media (#storm80days), facebook . Het team doet verslag van hun reis in de vorm van blogs, vlogs, foto’s en bijna dagelijkse video-updates.

 

Bardahl

De elektrische motorfiets bezit niet veel onderdelen die vloeistof nodig hebben, wat ook het duurzame uitgangspunt is geweest bij de ontwikkeling.

Een beroep op Bardahl is gedaan om eerste plaats het support team te voorzien van diverse additieven en oliën.

De versnellingsbak van de elektrische motorfiets is er een van een ‘planetair tandwielstelsel’. Daarom is als versnellingsbakolie gekozen voor de Bardahl ATF IV. Deze vol synthetische transmissievloeistof heeft een zeer lage wrijvingsweerstand en goede weerstand om verschillende temperatuurwisselingen op te kunnen opvangen. De olie heeft dan ook een longlife karakter omdat verversen een echte klus is!

 

De ondersteuning van het support team bestaande uit 8 bestelwagens van verschillende merken zoals Volkswagen, Mercedes Benz etc.

Allen zijn uitgevoerd met een roetfilter om het schadelijke roet op te vangen en zo het milieu minimaal te belasten. Aan deze voertuigen zal gedurende de reis onderhoud gepleegd moeten worden. Het tanken van hoogzwavelige diesel in onder andere de Balkan-landen, Turkije en Iran, geeft meer roetopbouw hetgeen een extra belasting is voor de techniek.

Daarom zijn 3 producten zijn mee op de wereldreis om preventief en ook curatief toe te passen, te weten:

BDC conditioner (brandstof conditioneren)

DPF cleaner (preventief roetfilter additief)

FAP123 cleaning set (curatief roetfilter reinigingskit)

Reacties