Menu menu

Kies je taal

Zomerchecklist en Winterchecklist voor klassieke auto’s

Bardahl’s Voorjaar checklist

Het voorjaar begint. Uw klassieke auto kan (bijna) weer uit de garage. Hieronder een korte checklist waarop u moet letten als de auto weer uit de winterstalling komt.

1. Voordat u de motor gaat starten is het aan te raden het oliepeil van de motor en het niveau van de stuurbekrachtigingvloeistof en koelvloeistof te controleren.

2. Is de accu niet onder een druppelaar geweest dan is het waarschijnlijk nodig om deze vooraf op te laden.

3. Pomp de banden op tot 3 bar. Door het lange stilstaan (tenzij de auto op bokken heeft gestaan) zijn er rechte vlakken ontstaan op de banden. Rijdt de eerste rit op 3 bar; zo rijdt u de ontstane rechte vlakken eruit. Na deze 1e rit kan de bandenspanning teruggebracht worden naar de normale bandendruk.

4. U kunt nu de auto starten. Eventueel de choke opentrekken en/of flink pompen met het gaspedaal.

5. Als het goed is heeft u de brandstoftank afgevuld in verband met condensvorming. Het is van belang, als u geen Benzine Stabilisator heeft toegevoegd aan de brandstof bij het stallen, u nu wel Carburateur Reiniger toevoegt aan de brandstof. Dit is nodig om ethanol residu te verwijderen en ervoor te zorgen de verbranding mooi verloopt. (U kunt dit herkennen als witte poeder dat aanwezig is bij openen van de carburateur of brandstoffilter indien aanwezig).

6. Heeft u in het najaar de motorolie niet ververst, dan is dit nu wel aan te raden. Het merendeel van de klassieke auto’s rijdt met minerale motorolie.
Na een lange stilstand vormt zich vocht en brandstof in de motorolie. Brandstof verdunt de olie en heeft niet meer de juiste dikte. Dit zorgt voor onvoldoende smering en bescherming. Daarnaast zorgt het vocht ervoor het gietijzeren- en aluminium motorblokken kunne corrodeerden.
Voeg de juiste motorolie toe, bij voorkeur aangevuld met een Oil Booster+ Turbo Protect.

7. Loop alle smeernippels na van de fuseekogels, kruiskoppelingen etc. Let op; doe dit niet overdadig omdat dit heeft een averechts effect heeft. Vuil blijft er eerder aan plakken.

8. Bij automatische versnellingsbakken; draai de motor warm en peil de versnellingsbakolie. In verband met het zweten van de olie tijdens de lange stilstand zou er een klein plasje olie onder de auto kunnen liggen.

Is dit het geval, geen paniek. Oldtimers zijn voorzien van pakkingen van vilt, papier en of kurk. Deze klinken in bij langdurige stilstand en kunnen daardoor gaan zweten of gaan lekken. Na de eerste rit krijgen de pakkingen de gelegenheid te gaan zwellen en weer af te dichten. Mocht de lekkage wel blijvend zijn, dan is de pakking hoogstwaarschijnlijk kapot of sterk verouderd. De pakking is dan uitgedroogd en kan niet meer opzwellen.

9. Tot slot de E10 brandstof. Euro 95 benzine bestaat voor 10% uit ethanol en voor 90% uit fossiele brandstof. En heet daarom E10 brandstof. Deze benzine zorgt voor veel problemen bij klassieke auto’s.

Allereerst is er de ethanol/ water combinatie die erg hygroscopisch is: het trekt vocht aan. Er ontstaat een schadelijk water/ ethanol/ brandstof mengsel dat zorgt voor een zurige omgeving. Deze omstandigheden kunnen bepaalde rubber- en kunststofafdichtingen, keerringen, pakkingen en zachte metalen aantasten.

Omdat E10 verminderde smerende werking heeft dan de E5 brandstof verloopt de verbranding schraler. De motortemperatuur gaat bij verbranding daardoor omhoog met mogelijk schadelijke gevolgen als extra slijtage. Bardahl Top Oil zorgt voor een smeerfilm die zich afzet op het complete brandstofsysteem tot in de verbrandingskamer. Daarmee zorgt Top Oil voor een preventieve bescherming wanneer E10 benzine getankt wordt.

10. Gaat u met uw klassieke auto of Young Timer benzine tanken denk aan de loodvervanger. Naast een normale loodvervanger hebben we ook een Instead of Lead Gold. Deze verhoogt het octaangetal met 5 punten, gebruik als basis benzine met octaangetal 95.

 

Bardahl’s Winter checklist

Om uw klassieke auto winterklaar te maken hebben we een winterchecklist gemaakt. Zo helpen we u uw klassieke auto of Young Timer in topconditie te houden als u er in de winter niet in rijdt. In het voorjaar kunt u dan weer volop genieten van uw passie!

1. Maak uw auto goed schoon met shampoo en gebruik veel water om de auto shampoo-vrij te maken. Zo voorkomt u dat vuil, zoals vogelpoep, blijft zitten en dit de carrosserie aantast. Maak vervolgens de auto goed droog en rijdt eventueel nog een stukje om het vocht uit de auto te krijgen.

2. Wilt u de autolak maximaal beschermen? Dan is het nu een goed moment om de auto met een wax te behandelen. Vocht krijgt geen kans om in te werken op zwakke plekken in de lakken. Chrome delen kunt u het beste invetten met een goede kruipolie (bijvoorbeeld Bardahl Super Spray), hiermee voorkomt corrosie.
Tot slot adviseren we altijd de rubbers van ruiten, deuren, kleppen in te smeren met een siliconenspray. Bardahl Siliconenspray voorkomt het uitdrogen van deurrubbers, raamrubbers etc.

3. Houdt het interieur van de auto goed vochtvrij en voorkom muffe luchtjes. U kunt dit realiseren door de ramen van uw auto op een kiertje te zetten tijdens de stallingsperiode.

4. Wilt u het helemaal goed doen; legt u dan een vochtvreter in de auto, bijvoorbeeld de Bison vochtvreter. Zo voorkomt u vocht en muffe lucht in de bekleding. De vochtvreter is bij iedere doe-het-zelf winkel te koop.

5. Voorkom condensatie in de brandstoftank. Wij adviseren de brandstoftank helemaal af te vullen met brandstof. Daarbij is het aan te raden Bardahl Benzine Stabilisator aan de benzine toe te voegen.

Giet Benzine Stabilisator in uw brandstoftank vóór het tanken. De benzine en brandstoftank zijn dan voor lange tijd beschermd. Rijdt na het toevoegen zo’n 20 kilometer, zodat deze toevoeging ook in de carburateur en brandstofleidingen terecht komt en z’n werk kan doen.

6. Het is aan te raden om uw accu aan een druppellader te koppelen als u de motor voor lange tijd niet gebruikt (bijvoorbeeld in de winter). Zo blijft de accu geladen en in goede conditie. Indien u dit niet doet loopt de accu langzaam leeg en gaat deze minder lang mee. Een druppellader is te koop bij automaterialenzaken.

7. Wij adviseren uw banden op druk brengen tot ongeveer 3 bar. Vergeet daarbij de reserveband niet. Zo voorkomt u vlakke kanten door het stilstaan en heeft u in het voorjaar geen onbalans in de banden. Het beste advies is om uw auto op blokjes te zetten, om zo de druk op de aslagers weg te nemen.

8. Wat betreft de olie is het beste advies dat we u kunnen geven om de motorolie minimaal 1 x per jaar te verversen. Indien uw klassieke auto / Young Timer in de garage gaat overwinteren is vlak voor de stalling het beste moment om de motorolie te verversen. Op deze manier krijgen de in de oude motorolie ontstane zuren geen kans krijgen om de motor aan te tasten. Het door de olie verzamelde vuil krijgt geen kans neer te slaan op de motoronderdelen. Vergeet u daarbij ook het oliefilter niet te vervangen.
In deze lange periode van stilstand is het goed om de motor af en toe rond te draaien. U hoeft de motor niet te starten: de motor kan met de hand rondgedraaid worden.

9. Indien u de auto langer dan een winterperiode stalt, is het verstandig de bougies los te draaien. Spuit hier een beetje kruipolie in en draai ze weer vast. Hiermee voorkomt u het vastzitten van bougies. Tevens vet u hiermee de cilinderkop in. U beschermt daarmee de cilinderkop tegen oxidatie van vocht en u start na deze periode de auto makkelijker.

 

Liever de checklists downloaden?

winter checklist klassieke auto                        voorjaar checklist klassiek auto


Direct producten bestellen?